Textes en normand
        paroles de chansons              histoires et récits
Carteret    Jean de la Py-Ouitte

 

Carteret, arquipé du Pachifique


Quaund que no trache " Carteret " sur la teile, no troue eune ville dauns le Nouvé-Jèrri en Amérique, eune âote en Normaundie - vuule coumeune amouchelaée taunt byin que ma à Barneville -, et itou eun arquipé dauns le Pachifique Su.

L'arquipé des Carteret est eun ato de 16 quilomètes dé par en travers, oû mitaun dé qui qué se trouent syis îles coraliannes. Ches îles-lo sount le ténement de la Papouésie-Nouovèle-Guinaée et o sount ahoquies à 86 qm oû nordêt de l'île à Bouoganville.

Ya quique temps chu Carteret-chin du Pachifique a fait la Yeune de la gazette Thalassa sus FR3 (Fraunce Treis) !
Annyi no prêche aco de li, rapport oû récâoffement de noute pouore Terre ! L'à luni de la mé à l'entou des îles s'amounte liement et les tchultures sount pus mais byin possiblles sus ses caillous coralians ! L'orphanta est lo ! Dé depis eune vingtanne d'annaées il ount essayi, byin mouormâods mais sauns le pouvi, d'empôsaer que la mé qui les acotène les rayisse de la carte ! Les muns féchounaés ount étaé, à touot bouot de chaump, baliaés pa les écllipaées des anorouêties et âotes tempêtes dé de même !
Pouo les quiques déeus mille chinq chents côtais des îles, les déeus annaées à venin veirount l'abanoun de lus terre aunchestrale, de lus terre dé naîtaé ! Les courtis et les tchultures ravagis pa le sé se mouorounent ! Les îlemans quemenchent nâtrement à souffri de failliture et de seu, et lus démenaunts politichians se démentent de les envier, à la partie de jaunvi, mannyirement deman, sus eune pllauntatioun dauns les travers, sus l'île mountagneuse de Bouoganville ! Ch't abutitioun doune eul trélu à touos les houmes et fèmes du trige : i se mouogent les saungs rapport qu'il ount eune poue folle d'adiraer lus tchultures et lus traditiouns ! Ch'est itou casué la mannyire dé qui qu'i serount - à touot coup - byin malvenuns pa la coumeunâotaé qui les archèvera !
Malhéreusement pou yeus, il ount pus mais guère de choués rapport qué lus Etat est embrénêqui ! Il ount pus ryin à mouogi et lus unique maquâle de seurvie, la noué de coco, est niée souos les iâos oû fut et à mesu que la mé s'armounte ! Annyi i lus est malaisi d'avei des frits et de la légeume d'aveu le salin ! L'âbre à pan est saisounyi et paé pouossaunt à gros coume ya quiques décénins ! En pus de cha, i sount achteu maisi souos le coup d'eune vague reide counséquente qui s'achabllerait oû répreume sus ieus et qui les évâopilerait à touot-jammais ! Ch'est paé même en faisaunt pénitenche qué cha fera baissi l'iâo !
Ches déeus mille chinq chents îlemans serount la prémyire gouttène de cha qui devyinra eun flleuve de réfugyis à tra le mounde entyi ! Veire ya paé d'enreit iyoù qué le récâoffement de noute pllanète se fera sauns câtu rapport à la mountaée de l'à luni des mers !
Ayouns eune rémouvaisoun pou ches pouores gens qu'enhannent d'avei à se débouogi de lus Terre à ieus !


L'atoll est eune pouchetaée d'îles petiotes et byin basses noumaées Han, Jangain, Yesila, Yolasa et Piul, gencies en mannyire de fé à queva de 30 qm sus eune lène nord-su, rapport qu' rapport qu' d'o eune aire en touot pour touot de seument 0,6 qm2 et d'eune hâoteu oû pus fort d'eun mète chinquaunte âo-dessus de l'à luni de la mé. Les îles sont noumaées d'ampraès le noum du navigateus britannique Philip Carteret qui les découvrit dé depis sen sloup Swallow (Arounde) en 1767.
Han est l'île la pus graunde, les âotes étaunt des îlots touot oû loung du lagoun. L'île est d'aras eun graund pllanître ochéanique : le plateau d'Ontong-Java.



2010, cha va câoffaer ! Cartret byintôt niée souos l'iâo !
Postface de Rémin Pézeri

Bouon, cha m'a byin ameusaé de mette men gran de sé dauns l'enquête à Jean de la Py-Ouitte, biâo que ch'est byin trisse et erjuant de veî chenna qui se passe achteu.

La mé s'armounte, le sec en gâne en Afrique et en Chène. Touot le moude entyi le sait, ch'est paé coume âotefeis iyoù que je prêchiouns à byin des jodus, mais ch'est coume le tabac qui tue 60 000 Fraunçais l'aun, les môques à mié qué no countineue de pouésounaer, l's OGM, l's autos (primes de mille etchus pouor en acataer et lé quemin de fé li deit payi ses railes et deit mountaer ses pris de 2% le 5 dé jaunvyi), et la loué pouor oumblligi l's entreprises à faire travailli l's handicapaés qu'est arpoussaée à pis pus... Et... Et... Tréjous eun milliard d'affammaés et qu'ount paé d'iâo boune à beire ! Et coumbyin pou l's arméments ? Et les Rafales et les chars oû Clerc, et la boumbe atomique et les souos-marins, cha coûote chi et cha ne sert dé ryin pouor empôsaer que les Chinoués nous mouojussent la lanne sus le dos et se servent de la penne dé la mort même sus eun Aungllais à mitaun alleumaé et estropiaé de chervelle ! (Achteu il en a pus de chervé, il est oû paradis, i veira paé cha qui va s'en venin achteu maisi...)
Heulo, no-z-est paé byin sus la bouone rouote !
" ô, qué j'syis génaée " coume disait ma veisène !

 


Texte de Jean de la Py-Ouitte © 2010