Textes en normand |
Le Napoléyoun d’Armaund Le Véel
J.P. Le Goupillot |
S’étant retiré à Cherbourg en 1882, Armand Le Véel devint vite une personnalité locale, autant par ses tenues originales que par le prestige attachée à sa statue. L’anecdote suivante, qu’il rapporte dans ses mémoires,
montre que son Napoléon, trente ans après son inauguration, faisait déjà partie de manière indissoluble du paysage cherbourgeois. La scène est située un jour de marché à Cherbourg, on imagine bien un dialogue semblable dans
la bouche d’un couple tel que Jean Tolvast en mettra en scène bien des années plus tard.
« Veis-tu chu moussieu-lo qui passe d’aveu sen graund capé ? Ch’est Moussieu Le Véel. Qu’est che ch’est, Moussieu Le Véel ? Et byin ! ch’est le syin qu’a fait l’estateue. Ch’est doun eun houme qu’a fait cha ? Et pardyi ! qui que tu veus que cha seit ? Ah ! je créyais que cha y avait tréjouos étaé. » Plusieurs témoignages rapportent que le sculpteur, nostalgique et persuadé de n’avoir pas eu la carrière qu’il méritait, aimait à rôder autour de sa statue pour écouter ce qu’en disaient les passants. Il était avec l’un de ses amis, Auguste Davodet, quand la remarque suivante le rendit furieux : « Ch’est joli, ch’est byin seur dé quei de joli ; mais cha ne fait paé dé ryin, le moussieu qu’a fait cha ne sait paé che qué ch’est qué de ferraer eun cheva ! I ne li a mins que syis cllous… il en fâot set. Chu fé-lo ne tyinrait paé ! » Heureusement, nous rapporte encore Auguste Davodet, il y avait aussi des compliments qui lui mettaient du baume au cœur, comme cette appréciation d’un éleveur de chevaux très connu en cette fin de xixe siècle, un dénommé Cadel : « Ah ! vère, Moussieu Le Véel, vos pouvaez vos vauntaer d’avaer fait eun biô cheva ! Et je creis, ma fei de Deu, m’y counaite eun miot ! Jé ne passe jammais à Tchidbouorg sauns alaer veî voute cheva. Il a de la race et de bououns membes. J’i biâo guetti sus touos les sens : ryin ne li maunque ! Pouor eun biâo cheva, no peut dire que ch’est eun biâo cheva ! » Mais l’anecdote que préférait sans doute Armand, qui la reproduisit dans ses mémoires, était un dialogue entendu par un ami un jour de marché dans une auberge « du tchu de la Hague » : « Ch’est-i Dieu possiblle ! Coument que no peut creire eune chose parèle ! Eh byin, mei je té dis que si, touotes les nyits, i descend de sen cheva, i traverse la ville jusqu’où pyid de la mountanne du Rouole, il amounte, et quaund il est touot en hâot, i guette…, et quaund le jo u va byintôt revenin, i redescend la mountanne en faisaunt sounaer ses bottes en fé sus le roqui. I retraverse la ville, et i remounte sus sen cheva, sauns que lé factiounaire en veî ryin. Ch’est-i possiblle, l’as-teu veu, tei ? Nennin, mei je l’i paé veu, mais je counais quiqu’eun qui l’a veu. … Dame, oû bout du coumpte, ch’est ma fei byin possible, rapport qu’i les aimait brin ! » Li, Armaund, qu’aimait brin les Aungllais inetout. Collationné et présenté par J.P. Le Goupillot
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