Textes en normand |
Quemin des Mourmouns
G. du hammé de Hâot
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Dauns la graund ville de Salt Lake, en Amérique, j’i-z-eu l’occasioun de veî eun Mourmoun qui m’a prêchi de ses créiaunches, de sa féchoun de vive, et surtouot du loung quemin suusu, oû dyis-neuvyîme syiclle, pa les gens de ses gens pouor écappaer oû daungi, du bord du Mississipi jusqu’oû Graund Lac Salaé, eun trige, à ch’t épocte, enco sâovage iyoù qué pouor ainsi dire pyiche vivait.
Les Mourmouns sount des gens qui pratiquent eune religioun byin à yeus, mannyirement chrétianne, luusaunt les pryires de leus live sacraé, eune sorte de Biblle écrite pa leus prémyi tchuraé José Smith. Coume i vivaient paé touot à fait coume les gens à l’entou de yeus, i feûtent vite jalouosaés. Pensaez doun, il allaient à l’égllise touos les jours priaer, chauntaer des cauntiques, jouaer de la musique et daunchi ; leus petiots appronnaient à luure, les bounhoumes taient dauns le cas de maier pusuurs fèmes de raung (leus prémyi tchuraé en avait prins, à li touot seu, vingt-déeus !) qui dounaient, d’aveu les quenâles, eune trivelanne de basses et de coumis bouon marchi pouor faire vali leus miot de fait ; pyiche équerpissait sen ergent dauns la beuchoun piqu’i beivent ryin qué de l’iâo, paé même eune tasse de café ou de thé ; touote ch’té mouorie ernait à l’ouvrage, du matin oû sei, prenait byin souen d’aingui sen préchain dauns le besouen, si byin qué ches Mourmouns devîntent, en eun ryin de temps, eun miot pus riches qué leus veisins qui se mîntent à les enviaer et les cachi, à dégarilli leus bijudes, à mette à feu leus fermes, à pouésounaer leus âomiôs et leus quevâos. Veyaunt chenna, i décidîtent de quittaer le trige du Mississipi et de trouaer oû louen eune countraée iyoù qu’i seraient dauns le cas de vive traunquilement à leus leisi, sauns poue d’yête tréjous assaôtaés. D’aveu Brigham Young pouor quemaundaer touote ch’té mouorie, eun prémyi viage quemenchit en avri 1847 : eune corvaée de quettouns, de vaques, de tchyins, d’avers, chent-quaraunte-chin bouonhoumes, seument déeus fèmes et treis petiots, d’aveu byintôt eune chentanne de graunds quertis halaés par des quevâos où des bœufs chergis jusqu’en hâot de mougeâle pouor paé mouori de fam, de chiques, d’eun miot de mobilyi (yavait même eun piano, il taient musiquous), des ôtis et des affutiâos de touote espèche, des feûsis pouor se défende, tout chenna se démentit de suure eun quemin - le quemin dréchi dé depis loungtemps pa les Indiens d’ilo - le loung des rivyires amount les graund pllaines du Nord, crouési les Roqueuses et, pouor finin, grimpaer les cavaées (en ouvraunt la cache du couop, pique, jusque là, pyiche tait passaé par ilo) de la Mountane Wasacht promais qué de guetti, du hâot, la vallaée du Graund Lac Salaé. Byin seu, cha feut loung et reide lassaunt, d’aveu biâocoup de minsère et d’ohis : les quérettes coulaient par couops jusqu’oû moueu dauns la varvatiyre, les j’vâos enhannaient à les tiraer le loung des quemins (no peut enco veî annyi, par plléche, les ônyires byin foundes creusaées pa les reues dauns le caillou). I fallait trouaer de l’herbe à paîte pour les âomiâos, des souorcins pouor beire de l’iâo, s’abriaer de la pllie où de la chaleu, chouési eun enreit quemode pouor la nyit, trachi du boués pouor pouvi alleumaer eune fouaée oû sei et tchuure la soupe, crouési les rivyires, seit à pyid en dâobaunt, seit en féchounnaunt sus pllèche des mannyires de batiâos qui faisaient pusuurs viages, débissounaer le quemin à la fâocile, copaer à la hache les braunques en travers, tuaer du gibyi pouor mouogi, dauns des couops souegni les maladiaunts et même entâopinaer byin vite les syins qu’avaient passaé de l’âote bord. Les Indiens les guettaient paé forchinément d’eun bouon û mais, coume ches Mourmouns-lo tergaient paé et trachaient paé à s’installaer sus leus terres à yeus, i les laissaient putôt traunquiles. Les drényires quaraunte-chin lues, dauns la mountane Wasacht, feûtent les pus nâtres : les gens taient roumpus lassaés, les quevâos pouvaient pus halaer les quérettes minchies amount les côtis byin pentus d’aveu des grosses pyirres dauns le mitan ; i fallait ouvri le quemin pouor le prémyi coup, touot tait à faire. Il leus fallut paé mens de déeus semannes pouor arrivaer en hâot ! Mais, oû jou du vingt-déeus dé juilet, ampraès treis meis de viage, les v’là, touot héreus et byin souolagis, à lurqui, du hâot du mount, leus Terre prominse ! Leus tchuraé d’alors, couochi qu’il tait dauns eune quérette, paé byin fllu chu jou-lo, leus fit coume cha : « Ch’est lo l’enreit ! » À penne dauns le valloun, touos ches bouonhoumes quoeurus se mîntent, sauns s’arprenre, à machounnaer des bijudes en erguile pour y demeuraer, à creusaer des pits pouor aveindre de l’iâo, à foui des gardins oû trublle et pllauntaer de la légueume, à quéruaer des cllosaées pouor y sumaer des grannes, à arrussalaer quiques perques mouilleuses, à touot préparaer avaunt l’hivé et sa nige qui n’allait paé tergi ! En quiques semannes d’ouvrage, touot eun hammé tait bâti, d’aveu oû mitaun eune égllise, pour archeveî les syins attendus oû préchain renouvé ! Biâocoup d’âotes gens, des mile et des mile, finîntent par arrivaer itou, padaunt les vingt annaées ampraès, en suusaunt le même quemin. Il avaient trouaé, à fène forche, qué la milleure féchoun de viagi oû pus vite pouor eune famile tait de marchi à pyid, d’aveu eune mannyire de bérouette à déeus reues, qu’ i pouvaient seit halaer à bras coume un j’va attelaé seit poussaer oû tchu amount les cavaées, abriaunt souos eune teile les petiots et leus moucheus de hardes ; des caisses rempllies d’affutiâos pouvaient yête ahoquies és limons ; ch’tait byin pus quemode et mens chi qué d’aveu eune attelaée ! Touote eune mouorie de chin chents persounes viageait en même temps d’aveu quiqu’eun pouor les quemaundaer, par petits mouchiâos de dyis à vingt, tréjous prêts à portaer secours ès malhéreus en cas de minsère et de déhaits. Les prémyis avaient itou installaé des caumps touot oû loung du quemin d’aveu touot chenna pouor aindi les syins qu’arrivaient oû sei, ernaés pa le viage. Dauns des couops, s’il taient eun miot tard dauns la saisoun, le mâovais temps les happait et la nige et la freidure les empôsait de marchi pus louen et i leus fallait trachi de l’abri dauns des chelyis creusaés pa l’iâo oû bord de la riviyre (d’âoquens merquîtent leus noums et le jou de l’annaée dauns le caillou et no peut enco les luure annyi). Les syins du Lac Salaé faisaient leus possiblle pouor leus enviaer de l’aide d’aveu des quérettes pllennes de mougeâle et de hardes mais parfeis ch’tait trop tard, coume en octobe 1856, quaund pus de chent chinquaunte malhéreus mourîtent de freid et de fam, mais le restaunt de la couaée feut quaund même, Du merci, sâové ! +++++ Mei, je sis touot éberlusaé de veî cha qué ches Mourmons feûtent dauns le cas d’aquevaer : travêqui en travers de l’Amérique padaunt des chentannes et des chentannes de lues le loung de quemins paé tréjous byin dréchis, marchi du matin aô sei en chopaunt sus les caillous, marchi, à pyid à côtaé des quertis, yête esposaés à touos les daungis, enduraer la maladie et la mort, la pllie, le vent, la chaleu, l’orage, la poussyire, la freid, la fam et la sei, dormin à la roulaée à la belle éteile, mais sauns jammais hennequi ni décessi d’avaunchi, nâtres oû ma, seurs de leus Fei en Du, et de trouaer des jours milleurs dauns eune countraée à penne conneue et enco sâovage ! Chent-chinquaunte auns ampraès, fâot allaer veî coume leus prémyi hammé est devenun eune graund ville d’achteu et guetti touotes ches mouories de vacaunchyis - qui s’y creiyent - marchi à pyid (ryin qu’eun miot) le loung de la cache des Mourmons ! Guy du hammé de Hâot - Dauns ma leunette à mireus (Par le bout de ma lorgnette). 2008, Magène. 24,50 €
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